top of page
Search
  • Writer's pictureMaja Förberg

Cecilia Hillström - från civilekonom till gallerist

Att våga lämna en framgångsrik karriär inom bankvärlden för att istället satsa på sin passion i en osäker bransch kan verka dumdristigt. Men det kan också bli ett lyckokast. Women in Biz möter Cecilia Hillström, civilekonomen som numera driver ett eget galleri i Stockholms hetaste konstkvarter - men vägen dit har varit lång.


Året är 1999 och Cecilia står inför ett vägskäl. Hon är mammaledig och har tid att tänka efter. Tio år efter sin examen på Handels i Stockholm och med en framgångsrik karriär inom bankvärlden därefter känns det inte längre lockande att gå tillbaka det gamla jobbet. Ska hon våga säga upp sig? Och i sådana fall, vad skulle hon göra då? Det är inte ett lätt beslut. Hon har arbetat hårt för att nå sin jobbposition och har en säker månadslön: ”Jag har alltid identifierat mig mycket med det jag gör”, säger Cecilia och fortsätter ”och jag tänkte; om jag hoppar av, vem är jag då?”. Men Cecilia vågade ta språnget ut i det okända.


Knappt tjugo år senare träffar jag Cecilia på semester i en schweizisk alpby nära den österrikiska gränsen. Här kopplar hon av med skidåkning under några dagar innan det är dags att vända åter till Stockholm och det egna galleriet. Hon berättar om vägen till livet som egenföretagare och gallerist; ett val som från början var långt ifrån självklart och som hon flera gånger tvingats ompröva.


”Efter att jag sagt upp mig visste inte riktigt vad jag ville göra. Samtidigt som jag var föräldraledig med vårt första barn började jag studera konsthistoria i New York där jag och min man bodde då. Mest för att det var kul men också för att det var något jag alltid velat plugga.” Under kursen i New York blev Cecilia snabbt varse om något som fick henne att tänka ett steg till. ”Jag märkte att kopplingen mellan konst och näringsliv var väl utvecklad i USA; där kunde man exempelvis jobba med finansiering och sponsring av muséer. Att de två områdena kunde dra nytta av varandra. Då började jag fundera över om jag skulle kunna kombinera min bakgrund som ekonom med konst.”


Efter flytten hem till Stockholm och ytterligare konststudier på Stockholms universitet bestämde sig Cecilia för att starta en konsultfirma som fokuserade på att hjälpa konstmuseer att hitta privat finansiering genom sponsring. Så småningom blev Cecilia gallery director på Brändström & Stene, ett av de ledande gallerierna i Stockholm. Innan hon startade eget galleri har Cecilia även arbetat med företagskunder på Åmells Konsthandel och drivit företaget Konsthandeln tillsammans med ett par kollegor.


När jag frågar Cecilia hur hon lyckades få de olika uppdragen svarar hon att mycket var tillfälligheter, men att hon alltid tackat ja till det mesta. Som till exempel när hon under ett informellt möte fick höra om en ny mässa som saknade en projektledare. Hon anmälde sig direkt innan hon hann tveka. ”Det var så jag tillsammans med ett antal gallerier startade konstmässan Market!” säger Cecilia och skrattar. Numera är Market en årlig mässa där ett trettiotal nordiska gallerier ställer ut utvalda konstnärer från både Norden och övriga världen.


Allting låter så lätt när Cecilia berättar, men när jag frågar henne håller hon inte med. ”Det var många svåra stunder i början. Jag tvivlade ofta på mig själv - jag började om på nytt i en för mig helt ny bransch”. Konst- och galleribranschen är tuff. Konkurrensen är svår, många gallerier överlever bara en kortare tid. “När jag tänker tillbaka vet jag inte riktigt vad jag höll på med, jag kastade nog bara in mig i det där” säger Cecilia. Och det gav utdelning, efter tio års hårt slit kunde Cecilia uppfylla sin dröm; att starta eget, Cecilia Hillström Gallery.


När jag till sist frågar Cecilia om hon aldrig tvivlat på beslutet att lämna bankvärlden medger hon att så kunde det kännas i början, men inte nu längre. ”På banken skalade jag av mycket av det som var jag. Nu kan jag använda flera delar av min personlighet. Men ibland när jag står och skruvar något eller städar lagret kan jag fråga mig själv: vad är det jag håller på med egentligen? Samtidigt är det en tillfredställelse i att kunna påverka alla delar i sin egna verksamhet.”

235 views0 comments
bottom of page